maandag 11 december 2017

Himmelsjek verdwijnt

De himmelsjek verdwijnt. Geldkwestie. Natuurlijk. Die sjek is een soort voucher die mensen konden kopen voor 5 euro zodat ze 1 uur huishoudelijke hulp konden inkopen. Niet via hotelveiling,nl, maar als een goedmakertje. Want de gemeente betaalde de resterende 17,50 euro per uur. Mensen die daar gebruik van konden maken, werden overigens eerst flink gekort op diezelfde huishoudelijke hulp en dit moest dan uitkomst bieden. Ik weet het omdat ik hetzelfde aanbod had gekregen. Toen ik na mijn zesde chemokuur probeerde mijn vloer te dweilen maar daar bijna in bleef, kreeg ik eerlijk is eerlijk gewoon huishoudelijke hulp. Geen overbodige luxe, want ik was heel lang tot niets in staat.

Ziek, oud of gebrekkig

En zo zal het eigenlijk iedereen wel vergaan die hulp krijgt. De oud, te gebrekkig, te ziek om er zelf voor te zorgen dat je je huis aan kant kunt krijgen. Is die hulp voldoende? In mijn geval niet. In het geval van mijn ouders ook niet. Teveel momenten op een dag dat je zo graag dat kopje thee wilt hebben, er geen eten in huis is of je net weer hebt overgegeven in de wc en dat eigenlijk opgeruimd moet worden, maar je er geen energie voor hebt of er te ziek voor bent (of aan bed gekluisterd bent en dus afhankelijk van iemand anders daarvoor). In dat licht bekeken vond ik de afkalving dan ook al een slechte zaak.

Vraag je buurvrouw van 80 je te helpen

Bovendien werd zowel bij mijn ouders als bij mij al heel snel de vraag gesteld of de buurvrouw niet eens wat kon doen. Mijn buurvrouw van boven de 80? Die met een rollator loopt? Een andere buurvrouw dan? Nee, die is 70 dus die kan dat er nog wel bij doen. Andere mensen in de straat dan? Dat die de hele dag van huis zijn en daarna ook thuis nog een gezin draaiende moeten houden, gaat er blijkbaar niet in. Toch vindt de gemeente dat die sjek wel kan verdwijnen. Er is volgens het college namelijk heel veel draagvlak onder mantelzorgers om iemand in de nabijheid te helpen, zeker als dat niet te lang gaat duren. Blijkbaar geeft een zieke of oudere er een briefje bij hoe lang hij hulp nodig heeft en kan de mantelzorger zich daar dan op instellen.

Sjek om mantelzorgers niet overwerkt te laten zijn

Oh ja en had ik al verteld dat diezelfde himmelsjek er ook was voor mantelzorgers? Zodat zij huishoudelijke hulp konden inkopen om zelf niet overbelast te raken, terwijl ze dag en nacht voor een dierbare zorgen? Nou ja voor hen verdwijnt de sjek dus ook. Maar zij kunnen nu rekenen op preventieve ondersteuning. Gaat die hun huis schoonmaken? Nee, daarin leren mantelzorgers hun grenzen aan te geven. En degene die mantelzorg krijgt, krijgt dan te horen dat de mantelzorger hem peert. Geweldig besluit dus om zowel huishoudelijke hulp te beperken als de sjek te laten verdwijnen.  Maar ja, alles voor de centen in deze gemeente. Er zijn ook instellingen binnen de gemeente die miljoenen subsidie krijgen en daar doelgroepen mee bedienen waar je een fietsenhok mee kunt vullen. Dat kan blijkbaar wel. Het is maar waar je de prioriteit legt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten