maandag 30 januari 2017

Schommelen op een autoband




De wethouder vertelde dat ze vroeger toen ze klein was nog op een autoband had geschommeld. En dat dit heel normaal was en dat ze daar nooit ziek van geworden was. Nee, vertelde ik haar in gedachten, vroeger stonden de sigaretten ook overal op tafel en vonden mensen dat gastvrij en beslist niet kankerverwekkend. En werd wijn gezien als gezond, terwijl we nu ook weten dat dit kanker veroorzaakt. Ik vond de vergelijking dan ook behoorlijk mank gaan.

Kanker en kunstgras

Niet alleen daarom trouwens, maar ook omdat het in het verhaal over kunstgras gaat om gemalen autobanden. En op een gemalen autoband is het volgens mij heel moeilijk schommelen. De boodschap was overigens duidelijk: nee, hoor er kleven geen gevaren aan het spelen op kunstgras met een infill van autobanden. Of nee, dat werd niet eens gezegd. Tussen de 2 en 3 keepers op de miljoen krijgt wel degelijk kanker van het rubber. Maar dat is een klein risico. Behalve als jij die ene keeper bent die het krijgt , dacht ik bij mezelf.

Europese en Amerikaanse onderzoeken naar gevaar kunstgras

Dat er in Europees verband nog onderzoek loopt en de uitkomsten daarvan pas over een paar maanden worden verwacht, werd  niet gezegd. Ook in de Verenigde Staten lopen nog onderzoeken. Je zou zeggen wacht dan nog even, doe het nog even met gewoon natuurlijk gras. Dat het RIVM bovendien maar 3 maanden de tijd heeft genomen om onderzoek te doen nadat ze een heel slecht rapport had gefabriceerd en geen onderzoek is gedaan bij hele jonge kinderen (dat kan ook niet want er is pas zo’n 10 jaar kunstgras), ook daarover werd niets verteld.

E-tjes en F-jes niet op kunstgras laten eten

 En wat te denken van de uitspraak dat E-tjes en F-jes toch maar niet op het veld moeten gaan zitten of hun boterhammetje er moeten eten? En dat de samenstelling van die infill ook anders moet? Ik heb niemand op de hele avond horen zeggen dat ze bang waren dat er mensen ziek zouden worden. Dat ze die verantwoordelijkheid niet wilden nemen. In plaats daarvan werd gefulmineerd tegen alle mogelijke media die het allemaal hadden gedaan. Degene die het hardst schreeuwde was overigens een meneer die voor de gemeente het hele traject van de kunstvelden had opgezet. Is dat niet de slager die zijn eigen vlees keurt?  Ook in Lemmer zijn er plannen voor een kunstveld. Als ik mocht beslissen dan wist ik het wel. Dan zou ik in ieder geval nog even de andere onderzoeken afwachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten